Акумулаторът - как да го поддържаме правилно?
Правилната поддръжка на автомобилната батерия ще ви осигури около 5 години надеждна работа. Важен елемент за оптимални резултати е правилния избор, съобразен с параметрите на вашия автомобил.
Ако желаем да осигурим дълготрайна работа на нашата батерия трябва да спазваме няколко основни правила:
1. Поддържайте я винаги в заредено състояние
Дългите периоди без работа на автомобила се отразяват негативно не само на батерията, но и на останалите механизми и агрегати. Поради тези причини трябва да отделите батерията от автомобила и я съхранявате при умерена температура и/или да ползвате зарядно устройство. В противен случай напрежението пада до критични нива и в акумулатора започва сулфатизация. Това уврежда оловните клетки и в повечето случаи дори и след зареждане те не задържат достатъчен електрически заряд.
2. Избягвайте само кратки пътувания
Шофирането на кратки разстояния не позволява на алтернаторът да възстанови заряда, използван за стартиране на двигателя. За да не бъде съкратен животът на батерията се стремете да шофирате поне по 1 - 2 часа, няколко пъти месечно. В случаите, когато пътувате до работа само за 5-10 минути или по няколко километра, опитайте да намалете броя на електрическите консуматори до минимум. Първите знаци за „умиращия“ акумулатор ще забележите по мудно въртящия стартер, но невинаги е необходимо веднага да смените батерията – често е достатъчно да я оставите на зарядното за една нощ.
3. Не използвайте електрически прибори при неработещ двигател
Включването или забравянето на електрически консуматори при неработещ двигател може да занули електрическия заряд на акумулатора. Подобни случаи често причиняват непоправими щети или значително скъсяват живота на акумулатора.
4. Проверявайте напрежението и зареждайте батерията
Тестването на напрежението веднъж на 1-2 месеца може да ви даде ранна индикация за проблеми с батерията. Ако напрежението не е в допустимите граници от 13.80V до 14.40V при включени консуматори, то трябва да заредите акумулатора със зарядно устройство за не по-малко от 12 часа.
5. Почистете и проверете повърхностите на батерията
Корозията, влагата и мръсотията предизвикат лоша връзка между металните клеми и скобите върху тях, което пречи както на зареждането, така и на работата на батерията. Периодично отстраняване на замърсяванията и поставянето на специална смазка могат да защитят клемите от корозия.
6. Укрепете батерията
Вибрациите и разместването на батерията могат да я увредят механично и да скъсят периода на експлоатация. При затягане на скобите и елементите укрепващи акумулатора внимавайте да не ги натегнете прекомерно, защото това може да доведе до повреждане или деформация на корпуса.
7. Минимизирайте влиянието на екстремните температури
Екстремните температури (положителни или отрицателни) ограничават ефективността и експлоатационния живот на батерията. Поради тези причини опитайте да ограничите излагането на много горещи или студени метеорологични условия.
Излагането на екстремни отрицателни температури може да доведе до замръзване, издуване и разрушаване на акумулаторните клетки.
8. Редовно обслужване
Можете да разберете дали един акумулатор е необслужваем по тапите върху корпуса му. В такъв случай се налага поне веднъж годишно да проверявате електролита. Ако се наложи – доливайте само дестилирана вода до указаните нива или над нивото на оловните клетки.
Когато не успявате да стартирате двигателя заради недостатъчен заряд на акумулатора, първа помощ може да окаже друг автомобил. Много важно при подобни ситуации е да съблюдавате правилната последователност. Първо свързвате червения кабел към положителния полюс на разредения акумулатор, после го поставяте на положителния полюс на другата батерия. Втората стъпка е да свържете черния кабел към отрицателния полюс на „помагача“ и да закачите черния кабел на отрицателния полюс на другия акумулатор или друго удобно място (това може да е блокът на двигателя, но преди това проверете указанията в упътването за употреба на автомобила). Запалвате двигателя на изправния автомобил, след което стартирате и вашия двигател. Разскачването става в обратна последователност.
Функционален вариант е употребата на малки литиево-йонни батерии (т.нар. Startbooster-и), с което кабели няма да ви трябват а трябва просто да скачите устройството към клемите и стартирате двигателя.
Бутането и тегленето са удачни единствено за автомобили с ръчна предавателна кутия, но помагат само когато в акумулатора има остатъчен заряд. При теглене трябва да включите на втора предавка, да натиснете педала на съединителя и след няколко метра да го отпуснете. Внимание: ако двигателят не стартира в първите метри, в катализатора може да попадне неизгоряло гориво, което да го увреди.
Според глобалните статистики, голям процент от акумулаторите дефектират, защото са рекламирани от търговците за капсулирани и напълно „необслужваеми“. Потребителите остават с впечатлението, че не трябва да обръщат внимание на батериите, но в действителност нуждата от регулярни проверки на напрежението и евентуално им зареждане или доливане на дестилирана вода не отпадат.